Степан Осипович Макаров
(УВАГА!!! ДАНА КНИГА МІСТИТЬ ЕЛЕМЕНТИ КОМУНІСТИЧНОЇ ПРОПАГАНДИ)
Видатний флотоводець, визначний інженер-конструктор кораблів, винахідник, учений і великий патріот Степан Осипович Макаров вніс великий вклад і в російську географічну науку.
С. О. Макаров провів великі дослідження океанів, сконструював перший у Росії криголам і запропонував проект його широкого використання для вивчення Арктики. Він же був і першим керівником наукової експедиції на криголамі в Арктику.
С. О. Макаров народився 8 січня 1849 року в Миколаєві в сім’ї морського офіцера (батько його походив з нижчих чинів).
Після переїзду до Ніколаєвська на Амурі в 1858 р. десятирічний Макаров вступив у штурманське училище.
Навчання в училищі було поставлене незадовільно, тому молодий Макаров приділяв велику увагу самостійній роботі над собою: наполегливо вивчає математику, англійську мову, багато читає; особливо його захоплюють твори Пушкіна, Лєрмонтова, Аксакова.
В 1865 p. С. О. Макаров успішно закінчує морське училище, але через те, що його батько походив з простих людей, Степана Осиповича з великими труднощами призначають тільки корабельним гардемарином.
Під час численних учбових плавань у молодого Макарова склалися навички досвідченого командира, розвинулась гостра спостережливість. До 1869 p., коли G. О. Макарову було присвоєно звання мічмана (перший офіцерський чин у царському флоті), він уже проплавав близько 2000 днів.
В 1871 p. C. О. Макарову за відмінну службу присвоєно звання лейтенанта.
Велику увагу С. О. Макаров приділяв справі удосконалення військових кораблів та їх озброєння.
В 1877 р. С. О. Макаров—активний учасник російсько-турецької війни. У бойових операціях проти турецького флоту він виявив себе вольовим і відважним командиром, сміливим новатором у застосуванні нової техніки та методів ведення морського бою, а також добрим організатором. Макаров завдав турецькому флотові ряд рішучих ударів, після яких турки перестали бути хазяями Чорного моря.
Після закінчення турецької війни Макаров одержує в 1882 р. призначення в Константинополь». Тут він провадить велику дослідницьку роботу, вивчаючи течії в Босфорі. Макаров доводить існування у протоці двох течій: верхньої з Чорного моря в Егейське і нижньої у зворотному напрямі. Це цілком спростувало думку англійського гідролога Спратта, який заперечував існування нижньої течії з Егейського моря в Чорне.
В 1885 р. Макарова було призначено командиром корвета «Витязь», на якому він здійснив кругосвітнє плавання. Під час цього плавання, що тривало близько трьох років, була проведена велика дослідницька робота по вивченню Тихого, Атлантичного та Індійського океанів.
Наслідки цих досліджень Макаров описав у великій науковій праці «Витязь» и Тихий океан, яка подібно до його праці «Об обмене вод Черного и Средиземного морей» дістала високу оцінку з боку вчених.
В 1890 p. С. О. Макарову було присвоєно звання контр-адмірала. З цього часу він займає послідовно ряд відповідальних посад у морському флоті і разом з тим продовжує наукову діяльність.
Макаров дуже добре розумів значення Арктики для нашої країни. Вирішальним у справі вивчення полярних морів він вважав криголам: «Простий погляд на карту Росії показує,— писав він, — що вона своїм головним фасадом виходить на Льодовитий океан… Потужний криголам відкриє двері в цьому головному фасаді…».
Ціною великих зусиль Макарову вдається домогтися побудови криголама «Ермак» (збудований у 1898 р. в Англії під безпосереднім керівництвом і за рисунками Макарова).
Макаров дуже багато зробив для вивчення Арктики. Особливо цінним є те, що він розробив питання про використання криголамів. Ці дослідження він узагальнив у своїй праці «Ермак» во льдах». Криголам «Ермак» поклав початок криголамному флотові, який відіграв уже в радянський час величезну роль в освоєнні Арктики.
В ніч на 9 лютого 1904 р. японський флот без оголошення війни напав на російську ескадру в Порт-Артурі. Оборона Порт-Артура була організована погано. Японський флот мав значну перевагу над російським Тихоокеанським флотом.
В ці тяжкі для Росії дні віце-адмірала С. О. Макарова призначають командуючим Тихоокеанським флотом.
За короткий час Макаров підвищує боєздатність флоту і значно посилює оборону Порт-Артура, перейшовши від тактики пасивної оборони до тактики активної оборони.
13 квітня 1904 р. броненосець «Петропавловск», на якому був адмірал Макаров, вийшов у море назустріч ворожим кораблям і підірвався на міні. Видатний російський учений і флотоводець загинув смертю хоробрих. Разом з ним загинув славетний російський художник Верещагін.
В 1913 р. адміралові Макарову збудовано пам’ятник в Кронштадті.
Багата наукова спадщина Макарова дістала цілковите визнання і широке практичне застосування тільки за роки радянської влади.